1 (2)
1.7.2019
Selvitys potilasturvallisuuden tulevaisuudesta Eksotessa
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän laadunhallinnan ja potilas- ja asiakasturvallisuuden
suunnitelma on laadittu STM:n laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta
suunnitelmasta -asetuksen (341/2011) mukaan ja löytyy Eksoten www-sivuilta. Suunnitelman on tarkastanut
Etelä-Suomen aluehallintovirasto ja sen on hyväksynyt käyttöön Eksoten hallitus 22.2.2013.
Suunnitelmassa todetaan seuraavaa: ”Laadunhallinta- sekä potilas-/asiakasturvallisuussuunnitelma päivitetään
kerran vuodessa elokuussa. Laaturyhmän puheenjohtaja sekä potilasturvallisuuskoordinaattori vastaavat
päivityksestä. Päivitetty versio käydään laatutyöryhmässä ja laaturyhmän puheenjohtaja hyväksyy päivitykset”.
Laaturyhmän puheenjohtajana toimi kuntoutusjohtaja Markku Hupli vuoden 2016 loppuun asti ja sen jälkeen
Mari Liukka. Laaturyhmä oli Eksotessa varsin epämääräinen työryhmä, huolimatta siitä, että toimitusjohtaja
nimitti sen aikoinaan. Laaturyhmän toiminta loppuikin 2018 lopussa. Potilasturvallisuuskoordinaattori-nimike
muuttui ensin laatu- ja potilasturvallisuuspäälliköksi ja sen jälkeen laatu- ja turvallisuuspäälliköksi. Sen
enempää laatu- ja potilasturvallisuuspäällikön kuin laatu- ja turvallisuuspäällikön tehtävää tai vastuita ei ole
selkeästi missään vaiheessa määritelty. Laatu- ja turvallisuuspäällikön esimies on hallintojohtaja.
Laadunhallinnan ja potilas- ja asiakasturvallisuuden suunnitelmaa ei ole päivitetty ja se työ käynnistetään
pikaisesti syksyllä 2019.
Vastuu- ja/tai tulosalueiden johtoryhmissä laatu- ja turvallisuuspäällikkö sekä työsuojelupäällikkö käyvät
kahdesti vuodessa. Vastuu- ja/tai tulosalueiden tulee tuolloin raportoida seuraavista laatuun ja turvallisuuteen
liittyvistä asioista: 1) Haiprojen (haittatapahtumien, sisältäen sekä läheltä piti että tapahtui potilaalle)
käsittelyprosentti, 2) tulosalueen näkökulmasta merkittävimmät turvallisuus- ja potilasturvallisuuspoikkeamat
/ prosessipoikkeamat / huolenaiheet, 3) asiakaspalautteiden ja muistutusten vaikutukset toimintaan, 4)
sisäiset/ulkoiset tarkastus-/valvontakäynnit sekä 5) riskienhallinta – operatiiviset ja strategiset.
Laatu- ja turvallisuuspäällikkö sekä työsuojelupäällikkö raportoivat edelleen nämä asiat Eksoten johdolle laatu-
ja turvallisuuskatselmuksessa kahdesti vuodessa.
Katselmuksista huolimatta, harmillisesti, ei johdossa sen enempää kuin laaturyhmässä ole kukaan muistanut
suunnitelman päivittämisen tarpeesta. Tästä huolimatta suunnitelmassa mainittuja toimintoja yksiköt
toteuttavat usein sangen kiitettävästi: mm. vaaratapahtumien ilmoittaminen, muistutuksiin ja kanteluihin
vastaaminen, sairaalainfektioiden seuranta muutamia mainitaksemme.
Kuntoutuksen vastuualueella laatu-, potilas- ja asiakasturvallisuuteen on erityisesti kiinnitetty huomiota
kuntoutusosastoilla. Muilla vastuu-/tulosalueilla tehtävästä potilas-/asiakasturvallisuus tai laatutyöstä on
vaikea kertoa, koska Eksotella ei ole määritelty riittävää struktuuria näiden asioiden raportoimiseen. Laatu- ja
turvallisuuskatselmuksissa nämä asiat eivät tule esiin riittävällä laajuudella.
Laatuvastuut ja valtuudet on suunnitelmassa avattu, mutta yksityiskohtaisesti samaa ei ole tehty potilas-
/asiakasturvallisuuden osalta kuin laaturyhmän puheenjohtajan ja laatupäällikön osalta.
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri
Kirjaamo
Valto Käkelän katu 3
53130 Lappeenranta
Vaihde 05 352 000
Faksi 05 352 7800
Y-tunnus 0725937-3