Selvityspyyntö 2205/03.04.07/2019
1 (3)
Johanna
Tulonen-Tapio
5.9.2019
Tausta: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on välittänyt Aluehallintovirastolle helmikuuta 2019
koskevan AvoHILMO-tiedon, jonka mukaan Etelä-Karjalan terveyskeskuksessa
perusterveydenhuollossa 103 potilasta on odottanut kiireettömään hoitoon pääsyä yli kolme
kuukautta ja suun terveydenhuollossa 81 potilasta on odottanut kiireettömään hoitoon pääsyä yli
kuusi kuukautta. Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Eksoten hallitusta antamaan seuraaviin
kysymyksiin selvitystä. Annan vastauksen selvityspyyntöön avoterveydenhuollon vastaanottojen
osalta, suun terveydenhuollosta on oma selvitys.
1. Miten Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä seurataan vastaanottoaikojen
saatavuutta perusterveydenhuollossa (omavalvonta)?
2. Mitkä ovat ne syyt, joiden vuoksi hoidon tarpeessa oleville potilaille ei ole voitu
antaa vastaanottoaikaa lääkärille?
3. Miten Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä toimitaan sellaisissa tilanteissa,
joissa potilaille ei ole antaa vastaanottoaikaa lääkärille?
4. Mihin toimenpiteisiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä on ryhdytty tilanteen
korjaamiseksi ja miten toimenpiteissä on onnistuttu?
5. Miten hoitoonpääsy toteutuu selvityksen antamisen hetkellä?
1. Eksotessa seurataan vastaanottoaikojen saatavuutta perusterveydenhuollossa T3 raportoinnilla, jolla
saadaan tieto kiireettömästä hoitoonpääsystä terveys- ja hyvinvointiasemilla. T3-raportoinnilla Effican
ajanvarauskirjojen mukaan saadaan lääkäreittäin ja hoitajittain koottua tietoa jokaisen kolmannesta
kiireettömästä vapaasta ajanvarausajasta. Näistä lasketaan myös asemittain mediaani. Esimiehet
seuraavat tilannetta raportointijärjestelmästä ja ajanvarausaikoja muokataan tilanteen mukaan.
Asemittain julkaistaan Eksoten julkisilla nettisivuilla tiedot, jotka päivittyvät öisin ja kuukauden
viimeisen päivän tiedot myös arkistoituvat Eksotessa. Ostopalvelut vaikuttavat raportointiin, sillä
ostopalvelulääkärien ajanvarauskirjat avataan vain niiksi ajoiksi, jotka he ovat resurssina käytössä,
usein vain hyvin lyhyen aikaa. Eksotessa potilas voi valita asiointiaan varten terveys- ja
hyvinvointiaseman vaikka yksittäistä käyntiä varten koko maakunnassa. Näin ollen hoidon
saatavuuden aikarajoissa on aina tarjolla aikoja joillakin asemilla.
2. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on välittänyt Aluehallintovirastolle helmikuuta 2019 koskevan
AvoHILMO-tiedon, jonka mukaan Etelä-Karjalan terveyskeskuksessa perusterveydenhuollossa 103
potilasta on odottanut kiireettömään hoitoon pääsyä yli kolme kuukautta. Olemme pyytäneet ja
saaneet THL:lta näiden potilaiden henkilötunnukset, jotta olemme voineet selvittää, pitävätkö
viivästystiedot paikkaansa.
Selvityksessä kävi ilmi, että hoidon tarpeen arviointi on yhdistynyt väärään käyntiin eli oikeasti käynti
on toteutunut jo aiemmin. Hoidon tarpeen arviointi on linkittynyt virheellisesti paljon myöhemmin
tapahtuneeseen käyntiin. Näin ollen tarkastuksen perusteella voimme todeta, että kiireettömään
hoitoon pääsyä ei ole tarvinnut odottaa aikarajojen yli. Selvityksen mukaan pitkän odotusajan omaavat
olivat todellisuudessa saaneet hoidon. THL:n toimittamassa listassa Hoidon tarpeen arvio ja
ajanvarauksen tekohetki eivät päivämäärällisesti kohdanneet. Tämä on sula mahdottomuus, koska
tieto täytetään ainoastaan samalla hetkellä kun annetaan aika ja tehdään hoidon tarpeen arvio, jonoja
ei ole. Tiedon Effican pth hoidon saatavuuden seurannan sovellus on käytettävyydeltään ja
toiminnallisuudeltaan huono. Kun Hoitoon pääsy otettiin 2017 käyttöön, sen käytettävyys ja
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri